З початком повномасштабної війни росії проти України життя кожного з нас кардинально змінилося. І якщо психіка дорослих часом не витримує випробувань, то що говорити про дітей? Дитяча психіка надзвичайно вразлива. Діти та підлітки чуйно реагують на зміни у поведінці оточуючих їх людей, але не завжди можуть зрозуміти, що саме відбувається.
За даними фонду UNICEF, тільки за перший місяць військової агресії 4,3 мільйона українських дітей стали біженцями та змінили звичний для себе спосіб життя. На цьому фоні виникають серйозні проблеми. Одна з них – тривожність. Її зараз транслюють звідусіль, нею заповнені телеефір та інтернет, вона звучить у голосах людей і прозирає в їхніх вчинках.
Через подібний розвиток подій у дітей та підлітків виникає депресія, яка проявляється через конфліктні ситуації в родині, небажанні продовжувати навчання і складнощах у процесі адаптації до нових умов життя та підліткових колективів.
Діти терміново потребують миру та захисту. Їм необхідні їхні права. Цей факт довели результати дослідження, який провели ГО «Комунікації для змін» у партнерстві з Держпродспоживслужбою та Службою освітнього омбудсмена серед дітей 9-18 років для проєкту #ПраваРулять.
За підсумками дослідження стало зрозуміло, що найчастіше права дітей і підлітків порушуються у закладах освіти різних рівнів – під час контакту з однокласниками або вчителями. Через страх колективного тиску та стереотипні освітні наративи діти бояться відстоювати свої права.
Права дітей та підлітків порушуються і поза межами навчальних закладів чи дому. Виявилось, що особисті кордони дівчат на вулиці часто порушують чоловіки, а поведінка персоналу магазинів чи кав’ярень є більш упередженою по відношенню до хлопців.
Терпимість до порушення прав дітей та підлітків не тільки руйнує їхню психіку, але й сприяє формуванню дорослої людини, яка боятиметься відстоювати свої права. Це може призвести до зростання покоління, нездатного протидіяти корупції та іншим видам адміністративних порушень, – вважає Сергій Горбачов, освітній омбудсмен.
Під час опитування діти зізналися, що хочуть бути рівними у правах із дорослими, але через низьку обізнаність вони часто просто не в змозі ідентифікувати порушення своїх прав під час спілкування з людьми, які їх оточують. Наслідком цього є формування віктимної поведінки: визнання своєї неправоти, небажання вступати в діалог і відстоювати свої права, очікуючи на батьків, які допоможуть впоратися із ситуацією.
Купуючи товари чи замовляючи послуги, ми стаємо учасниками правовідносин, які виникають у нас як споживачів з одного боку та магазином чи іншою установою з іншого. Тому знання про свої права споживачів дозволяє не лише уникати непорозумінь чи вирішувати їх у межах чинного законодавства, а й підвищує наш рівень правової культури. Ми хочемо допомогти дітям стати обізнаними в їхніх правах споживачів, які є одними з найголовніших соціальних прав громадян. Розуміння, коли твої права порушують і як їх захистити, сприяє становленню сильної особистості дитини зокрема і всього покоління в цілому. У майбутньому таке покоління поважатиме права інших і демонструватиме високий рівень громадянської грамотності та активності, що є ознакою здорового суспільства, – додає Анатолій Вовнюк, заступник Голови Держпродспоживслужби.
Результати дослідження від ГО «Комунікації для змін» у партнерстві з Держпродспоживслужбою та Службою освітнього омбудсмена стануть основою для створення ігрового чат-боту #ПраваРулять, який допоможе підліткам краще розуміти свої громадянські права, а також підкаже, як саме їх відстоювати. У фокусі перебуватимуть дві теми: освітній процес і права споживачів. За планом гра має бути запущена наприкінці вересня з попереднім анонсуванням серед підлітків.
Довідкова інформація
Про дослідження
Мета дослідження — виявити найбільш значущі проблеми школярів і підлітків, пов’язані зі знанням та захистом своїх громадянських прав, а також найбільш актуальні питання в умовах воєнного стану. Опитування проведено дослідницькою організацією «МЗ Центр». Дослідження проводилося методом тріадних глибинних інтерв'ю. У дослідженні брали участь діти та підлітки у віці від 9 до 18 років з різних регіонів України, з досвідом вимушеної зміни місця проживання та без такого досвіду.
Про Держпродспоживслужбу
Держпродспоживслужба відповідає за контроль безпечності харчових продуктів та здійснення державного ринкового нагляду, щоб на прилавки і в магазини потрапляла тільки якісна і безпечна продукція. Серед іншого до сфери її відповідальності належить захист прав споживачів, якими, зокрема, є діти й підлітки.
Про Службу освітнього омбудсмена
Освітній омбудсмен захищає права в освіті для всіх учасників освітнього процесу: вихованців, учнів, їхніх батьків, студентів, вчителів, викладачів. Розглядає звернення та скарги учасників освітнього процесу, перевіряє факти, спілкується з усіма сторонами звернення/скарги для вирішення ситуації, за результатами розгляду надає рекомендації закладам освіти, органам управління освітою та за необхідності звертається до правоохоронних органів. Важлива складова роботи освітнього омбудсмена та Служби освітнього омбудсмена – правопросвітницька діяльність.